Páginas

lunes, 25 de abril de 2016

Tutoría 6º Cohesión de grupos: ¿Quiénes somos?

Continuamos hoy trabajando estrategias que nos hagan conocernos mejor y por lo tanto avanzar en el hecho de aprender juntos, de nuestro APRENDIZAJE COOPERATIVO.


Hoy lo vamos hacer usando una dinámica que conocemos como: ¿Quiénes somos? Con ella pretendemos aumentar el conocimiento personal que tenéis de vuestros compañeros, así como ayudaros a valorar y escuchar las ideas de los compañeros.

PASOS A SEGUIR:

PASO 1:  Trabajaremos todos sentados en el suelo en gran círculo, cuanto más se vean las caras mucho mejor. 

PASO 2: El profesor irá realizando una serie de afirmaciones acerca de ciertas experiencias de vida y los alumnos. Aquellos alumnos que consideren que han vivido dicha experiencia levantarán la mano, se concederá un segundo para que todos se fijen en quién sí y quién no. 

Pueden utilizarse alguna de las siguientes afirmaciones (no han de ser todas).

PASO 4:  El profesor irá preguntando de forma diversa acerca de alguna de las situaciones y de las personas, el resto podrá contestar aleatoriamente.
  • ¿Recuerdas alguno de los alumnos que haya ido de campamentos o colonias?
  • ¿Recuerdas alguno de los compañeros que haya ganado una medalla?
  • ¿Recuerdas alguno de los alumnos que tenga perro o gato?
  • .........
PASO 5: Los alumnos se colocarán por grupos de 2 o 3. Y en ellos se les asignará alguna de las experiencias. 
  • Viajar en avión.
  • Ir de campamentos.
  • Ganar una medalla.
  • Tener mascota.
  • Romperse el brazo.
  • A veces se enfada.
Tendrán que hablar entre ellos para después contar al resto algo de sus compañeros sobre las diferentes situaciones. 

LLEGA EL MOMENTO DE PENSAR. Como todo lo que hacemos supone un aprendizaje y tiene que generar una reflexión. Para ayudarte a ello te pedimos que vuelvas sobre tu DIARIO DE APRENDIZAJE para llevar a cabo la siguiente RUTINA DE APRENDIZAJE contestando las siguientes preguntas:
    • ¿Qué he hecho?
    • ¿Qué he aprendido?
    • ¿Cómo me he sentido?

jueves, 21 de abril de 2016

Shakespeare-World Book Day

On the 23rd of April we will celebrate the World Book Day, because of two important facts:

  • Miguel de Cervantes died on that date on the 1616.
  • William Shakespeare died on that date on the 1616.

How much do you know about William Shakespeare?  Let's have a look to that video it will show you some facts. 


Once you know a bit more we want you to create a timeline with the most important facts of Shakespeare's life. The time line must include at least:
  • Five important facts of his personal life (Born, Death, Marriage, etc,....)
  • Five of his important plays or poems (Title and date)
Every fact of the timeline must include for important things:
  • Title for the fact.
  • Date of the fact. 
  • Explanation for the fact.
  • Photo for the fact. 
We offer you different tool to do this task:

Let's create a post to keep all the information into your Portfolio:
  • Hello, my name is ............
  • On the 23rd of April we celebrate......................Because..............................
  • We have investigate about ......................................................................
  • The most important thing I have learnt about him is .......................................
  • Here is the timeline I created about the author. 
      • EMBED YOUR TIMELINE.
  • Learning Diary: (Please try to think on it and write more than a word)
    • What have I learnt with this task?
    • Did I have to go back on something?
    • How did I learn along this task?
    • What do I want to learn more about?
  • Remember to write the tags (colsangregorio, redxxi, Year 5, English, Shakespeare)
Send the final post to your teacher through the EDMODO assignment. 

ENJOY & LEARN

miércoles, 20 de abril de 2016

Máxima IV Centenario de la muerte de Miguel de Cervantes

Hola a todos,

Como sabéis este año se celebra IV Centenario de la muerte de Miguel de Cervantes por eso hoy vamos a empezar la mañana celebrando la máxima en su honor y leyendo un pequeño fragmento sobre su obra.

Para analizar dicha texto llevaremos a cabo la rutina de pensamiento Positive-Negative-Interesting.
Consiste en escribir en la siguiente tabla 2 cosas positivas, 2 cosas negativas y 2 cosas interesantes en 3 minutos sobre el texto.


Más tarde debatiremos sobre nuestras reflexiones, contestaremos a esta pregunta ¿Qué es lo que ha cambiado en estos 400 años?¿y qué es lo que no ha cambiado? y las plasmaremos en el muro que encontramos a continuación.



viernes, 8 de abril de 2016

Traditional Tales, eTwinning Task-Year 5

It is time to focus our attention again into our eTwinning Project: "Reading Together"



Desde la orden EDU/519/2014 de 17 de junio.

ESTÁNDARES DE APRENDIZAJE.

Comprensión de textos (Reading - Listening)
  • Comprende el sentido general en mensajes y que contengan instrucciones, indicaciones (post en el blog para la realización de la tarea) y extrae algún dato concreto.
  • Comprende lo esencial de historias breves y bien estructuradas e identifica los personajes principales siempre y cuando la imagen y la acción conduzcan a gran parte del argumento. 
  • Comprende información esencial y localiza información específica en material informativo sencillo.
  • Consulta el diccionario bilingüe y las tecnologías de la información y la comunicación de forma guiada como apoyo a su aprendizaje.
  • Se desenvuelve con cierta seguridad en situaciones cotidianas muy simples, reales o simuladas.
Producción de textos (Writing - Speaking)
  • Hace presentaciones breves y sencillas, previamente preparadas y ensayadas, sobre temas cotidianos y de su interés (presentarse y presentar a otras personas; dar información básica sobre sí mismo, su familia; indicar las rutinas y actividades de su día a día) usando estructuras sencillas.
  • Participa en conversaciones, cara a cara en las que se establece un pequeño contacto social (dar las gracias, saludar, despedirse, dirigirse a alguien, pedir disculpas, presentarse, interesarse por alguien, felicitar a alguien), se intercambia información personal y sobre asuntos cotidianos.
  • Escribe, en papel o en soporte electrónico, textos breves de carácter narrativo e informativo sobre temas trabajados previamente, basándose en un modelo y reproduciendo estructuras trabajadas.
  • Revisa y autocorrige los textos producidos de manera guiada.
CONTENIDOS:
    Léxico:
    • Actividades de la vida diaria.
    • Tiempo libre, ocio y deporte.
    Estructuras sintáctico - discursivas:
    • Expresión del aspecto: durativo (present continuous).
    • Expresión de gustos y preferencias: verb + gerund (like, don't like).
    Funciones comunicativas:
    • Descripción de personas.
    • Expresión del gusto.
    • Narración de hechos recientes.
    Aspectos socioculturales y sociolingüísticos:
    • Costumbres.
    • Lenguaje no verbal y comportamiento (proxémica, contacto corporal).
    • Valoración de la lengua extranjera como instrumento para comunicarse.

    AIM OF THE TASK.
    At the end of the task every group should retell and update a traditional story.


    AIM OF EACH LESSON:
    1. Understand 'Traditional tales' task.
    2. Read the story, identify and describe the characters.
    3. Create your Blabberize and start the script of the video.
    4. Finish the script of the video and learn about Touchcast.
    5. Record the video.
    6. Create the final post about the task. 

    PROCESS:

    STEP 1: You are going to work in groups. You will define what your task will be everyday: What is each one of you going to do on a lesson? You are going to open a Google Drive Document as your Working Diary with the following points (share with your teacher):
    • Date
    • Each member task for the lesson.
    • Aim of the day.
    • What have you done today?
    • Problems.
    STEP 2: Look for the traditional tale you will work on, in the following link you will find plenty of them, just take one suitable for your group. 
    Read the story, try to understand or look for the vocabulary your group or you don't understand.

    Try to identify all the characters in the story, and in your group divide it who is going to be each one. 
    Each member of the group has to write down a description of it. Write the personal things and imagine what the likes and dislikes are. 
    • My name is ............
    • I'm ............... years old.
    • I'm (some adjectives).
    • I like .............. (two sentences)
    • I don't like ............. (two sentences)
    TIP: Let's check grammar from CB page 143 and vocabulary from CB page 132 and 133

    STEP 3: Let's introduce everybody your character to the rest of the people. We are going to do it using a new web tool: Blabberize . When you finish to create it you have to be sure where the URL, link, HTML or EMBED code is to place it in your final post. 
    As you know when you have finished you can publish the picture on Blabberize. Use these:
    Title: My character.
    Description: My traditional tale's character.
    Tags:
    • colsangregorio
    • Year5
    • eTwinning
    TIP: This tutorial will help you to do the task. 

    STEP 4: A part of the final product will be a video recorded using a "croma", let's have a look to understand what we are trying to do. 


    For that purpose we are going to use the web tool: Touchcast. You need to prepare the script before recording the video. If you remember the aim of this task was to update the folk tale you chose. 
    Do you remember what the tense to talk about what's happening now is?  

    Along the script you have to use at least 10 sentences using present continuous. 

    TIPS: Use the grammar at CB page 144.
    Also you will find useful time expression like: Today, now, at the moment, right now .....

    STEP 5: Let's record the video using Touchcast but in our MinIpads. In the following tutorial you will know how to deal with it. Please read it very carefully before start. 



    As you know when you have finished you can publish the video on Youtube. Use these tags:
    • colsangregorio
    • redxxi
    • English
    • Year 5
    • eTwinning
    • Traditional tales. 


    STEP 6: This is going to be the personal part each one should create on their own portfolio. Each member of the group has to create a post with the following information.
    • Title: eTwinning Task: (Title of the traditional tale) 
    • Introduction: 
    Hello, 
    My name is ___________________________. These are the final products, this task was part of our eTwinning project: "Reading Together". Along this task we worked with traditional tales. 

    My group worked with____________________________________________. In the tale my role was The teacher (Write the name of your character and linked it with the avatar you created in blabberize.com)
    In the following video you can listen and watch our story.
    • Embed the video.
    • Learning Diary: (Please try to think on it and write more than a word)
      • What have I learnt with this task?
      • Did I have to go back on something?
      • How did I learn along this task?
      • What do I want to learn more about?
    • Remember to write the tags (colsangregorio, redxxi, Year 5, English, eTwinning, Traditional Tales.)
    This example done by the teachers can help you. 

    ASSESMENT

    Teacher's assesment (60% of the final mark) Maximum 36 points.


    Rúbrica e twinning task traditional tales from Javier Ramos Sancha

    Self-assesment (20% of the final mark) Maximum 36 points.


    Diana de evaluación e twinning task traditional tales from Javier Ramos Sancha


    Peer evaluation (20% of the final mark) Maximum 24 points.