lunes, 24 de noviembre de 2014

A FASHION DESIGNER (English Y6)

OBJETIVOS DE LA ACTIVIDAD (Siguiendo Currículo Educación Primaria Castilla y León - Real Decreto 40/2007 de 3 de mayo):
Al final de esta actividad el alumno será capaz de:
  • Producir una conversación de forma autónoma basada en las estructuras previamente trabajadas (possesive adjectives / going to).
  • Crear un texto descriptivo mediante la interpretación de una obra creada por ellos mismos. 
  • Utilizar las TIC para la búsqueda de información y para la creación del producto final a llevar a cabo en la tarea. 
  • Reflexionar sobre su propio aprendizaje y organización del trabajo utilizando técnicas de autocorrección y evaluación. 

ENFOQUE COMPETENCIAL. 
  • Competencia Lingüísitica:
    • El alumno será capaz de:
      • Escribir un texto descriptivo basándose en la imagen creada. 
      • Utilizar los códigos de comunicación para conversar solicitando información.
  • Competencia Digital y tratamiento de la información:
    • El alumno será capaz de:
      • Dominar y aplicar a diferentes situaciones y contextos diferentes lenguajes: visual, icónico, textual, gráfico, etc...
      • Generar producciones serias, responsables y creativas.
      • Comenzar a identificar estrategias que serán utilizadas para resolver situaciones y problemas con el software y el hardware utilizado.
  • Competencia Cultural y Artísitica:
    • El alumno será capaz de:
      • Apreciar y valorar los trabajos artísticos realizados por ellos mísmos.
  • Competencia de Aprender a Aprender:
    • El alumno será capaz de:
      • Organizar el trabajo planteándose metas a corto, medio y largo plazo. 
      • Plantear actividades y organizar los tiempos.
  • Competencia de Autonomía e Iniciativa Personal.
    • El alumno será capaz de:
      • Tener una actitud positiva al cambio.
A FASHION DESIGNER
To make this task we are going to use this app:




You can use the picture below to follow instructions and log in.



Thanks to @cpaez01

  1. Create your own picture's group in THINGLINK:
    • Use your picture's group, you can find in EDMODO.
    • Use this vocabulary:
      • Words to describe clothes: baggy, checked, long-sleeved, patterned, plain, short-sleeved, striped and tight.
      • Clothes: boots, dress, jacket, jumper, leggings, shirt, shorts, sweatshirt, top,tracksuit bottoms and trainers.
    • Use the Grammar ticket POSSESSIVE ADJECTIVES (A.B. page 14) to make seven sentences:
      • MY
      • YOUR
      • HIS
      • HER
      • OUR
      • YOUR
      • THEIR
    • Insert a podcast with the description about your festival (A.B page 21, exercise 3)
      • You can use this app to rec your podcast:
  2. IMAGINARY A PARTY-PHOTO CALL: You are going to create your own collage using press clippings. The collage will consist on two pictures. One of them will be you wearing a costume and another will be a famous person wearing another costume. Take a picture of this collage and with thinglink create a picture as follows.
    • Look the Class Book page 18 .
    • Use this vocabulary:
      • Kinds of clothes: baggy, checked, long-sleeved, patterned, plain, short-sleeved, striped and tight.
      • Clothes: boots, dress, jacket, jumper, leggings, shirt, shorts, sweatshirt, top, tracksuit bottoms, trainers, cloak, bear, scarf, earrings, mask, tights, waistcoat, moustache, wig, ...
    • Use the Grammar ticket POSSESSIVE ADJECTIVES (A.B. page 14) to make the sentences and describe both outfits:
      • MY
      • HIS or HER.
    • Use the Grammar ticket GOING TO (A.B. page 16) to write the script and show it to your teacher before you make the video. You are going to be interviewed by your partner about the outfits. The costumes which you and your famous person are going to wear in an "IMAGINARY PARTY".
      • Presentation.
        • Hi, how are you?
        • Fine, thanks and you? 
        • Everything's right. My name is (interviewer's name). What's your name?
        • My name is (interviewee's name).
        • Can I ask you some questions, please?
        • Yes, of course.
      • Nub.(questions and answers about the outfits)
        • Are you going to go to the imaginary party?
        • Yes, I am.
        • What are you going to wear in the imaginary party?
        • I am going to wear (your outfit)
        • Is (famous partner) going to go to the imaginary party?
        • Yes, he/she is.
        • What is he/she going to wear in the imaginary party?
        • He/she is going to wear (his or her outfit)
      • Farewell.
        • Ok, this is all. I hope you enjoy in the party.
        • Thanks. Goodbye.
        • See you soon.
    • Insert the video on the picture. (Don't forget to write the script and show it to your teacher)
  3. To finish the task you have to embed the two pictures in your Kidblog's post. After you have to send me by EDMODO your kidblog's url.

viernes, 14 de noviembre de 2014

THE ECONOMY IN SPAIN (Unit 3-Science Y6)

Now it is time to study how the population works and how we can study the population focusing on their jobs.  In the video and the following link you can review some concepts about the economy like: population, primary sector, secondary sector....

Order the differents sector businesses which appear in the video in this table:
 PRIMARY SECTOR SECONDARY SECTOR TERTIARY SECTOR


As you know things related with Economy in Spain are changing a lot nowadays. When we talk about the active population is decreasing and the unemployed people is increase. Let's check in the internet what the unemplyed rate is at the moment. Unemployment rate 2014 (February)

PRIMARY SECTOR in Spain: 

Agriculture: dry crops such grain, grapes and olives. And also Fruit and vegetables are grown in Murcia or Valencia.
Livestock farming: Cows, sheep, pigs and poultry.
Fishing: has declined, but it still continues in some areas. 
Mining: In the north as León or Asturias, but it has declined.

SECONDARY SECTOR in Spain:

Manufacturing: Specially automobile, chemical, textile,food and  telecommunications.
Construction: It increased a lot in the last years but nowadays has declined, it is one of the industries with more unemployment people. 

SERVICE SECTOR in Spain:


This is now one of the most important sector in the Spanish economy. The main services are tourism, trade and transport. 


jueves, 13 de noviembre de 2014

THE POPULATION OF SPAIN (Unit 3-Science Y6)

It's time to move into a new topic in Science. We will change the way completely because we will pass from the Natural Science to the Social Studies. We have learnt about nature and enviroment until this moment and now we are going to deal with social facts as population, political organization, Europe, other countries.....

We are going to review some concepts about population we learnt last year. This will be useful to apply it to study the Population of Spain.


Write down in your notebook some words which appear in the video in relation with population.

Do you know what is the population of Spain nowadays? Let's check into your computer the most updated data.

And also, do you know what was the population in Spain when you were born?

Is it higher or lower than nowadays? There are two reasons for this data to change:
  • The comparaison between the birth rate and the death rate.
  • The movement of inmigrants. 

POPULATION STRUCTURE:
The population of Spain has some characteristics:
  • There are more women than men.
  • Most of the inhabitants are between 16 and 65 years old.
  • It is ageing. People are getting older.

THE POPULATION DENSITY IN SPAIN.

The population density in Spain is 93 inhabitants / km2.

In this map you can see what areas has high population density and which of them have low population density. 


miércoles, 12 de noviembre de 2014

EVALUATION ABOUT PARTNERS' THE SOLAR SYSTEM VIDEOS (Unit 1-Science Y6)

With this post we will keep on evaluating your partner's videos and mind maps following the rubric and answering to this form.



When you finish reading the rubric and you have everything clear about your mind, you can start watching your partner's video and answering the questions to evaluate it. 
IT IS VERY IMPORTANT TO HAVE CLEAR WHAT YOU HAVE TO LOOK FOR AND WHAT THE CRITERIAS FOR EVALUATION ARE.


You will send your evaluation through this Google Form. 
DON'T FORGET TO CLICK ON SUBMIT AT THE END.
To write the comments, you have to follow this pattern:
  • REDACCIÓN EN KIDBLOG: Tienes … puntos, porque…
  • ORGANIZACIÓN EN EL MIND MAP: Tienes … puntos, porque…
  • ESTRUCTURA DEL TEXTO: Tienes … puntos, porque…
  • ORTOGRAFÍA: Tienes … puntos, porque…
  • TÉCNICA GRAMATICAL Y TIEMPOS VERBALES: Tienes …puntos, porque…
  • VOZ Y RITMO: Tienes …puntos, porque...

VIDEOS ABOUT THE SOLAR SYSTEM (Unit 3 - Science Y6)

Tengo el placer de presentaros los post publicados por los alumnos de 6ºA en la asignatura de Science.


Estos posts han sido publicados en el blog de aula:


Los alumnos han utilizado la herramienta de la web 2.0 http://popplet.com/ para hacer sus propios diagramas o mapas conceptuales sobre la unidad 3 The Solar System. 

Después han utilizado sus propios mapas conceptuales para construir un vídeo utilizando la web tool http://www.screencast-o-matic.com/. Ese vídeo es "upload" por ellos mismos a su propio canal de youtube para terminar con todo ello, en su propio blog, construyendo un post dedicado a resumir y entender mejor la unidad.

Más tarde lo han enviado a una asignación por EDMODO nuestra red social.

Aquí, os dejo con cada post hecho por cada alumno.





EVALUATION ABOUT PARTNERS' ECOSYSTEMS VIDEOS (Unit 1-Science Y6)

With this post we will keep on evaluating your partner's videos and mind maps following the rubric and answering to this form.



When you finish reading the rubric and you have everything clear about your mind, you can start watching your partner's video and answering the questions to evaluate it. 
IT IS VERY IMPORTANT TO HAVE CLEAR WHAT YOU HAVE TO LOOK FOR AND WHAT THE CRITERIAS FOR EVALUATION ARE.


You will send your evaluation through this Google Form. 
DON'T FORGET TO CLICK ON SUBMIT AT THE END.
To write the comments, you have to follow this pattern:
  • REDACCIÓN EN KIDBLOG: Tienes … puntos, porque…
  • ORGANIZACIÓN EN EL MIND MAP: Tienes … puntos, porque…
  • ESTRUCTURA DEL TEXTO: Tienes … puntos, porque…
  • ORTOGRAFÍA: Tienes … puntos, porque…
  • TÉCNICA GRAMATICAL Y TIEMPOS VERBALES: Tienes …puntos, porque…
  • VOZ Y RITMO: Tienes …puntos, porque…

VIDEOS ABOUT ECOSYSTEMS (Unit 1 - Science Y6)

Tengo el placer de presentaros los post publicados por los alumnos de 6ºA en la asignatura de Science.


Estos posts han sido publicados en el blog de aula:


Los alumnos han utilizado la herramienta de la web 2.0 http://popplet.com/ para hacer sus propios diagramas o mapas conceptuales sobre la unidad 1 Ecosystems. 

Después han utilizado sus propios mapas conceptuales para construir un vídeo utilizando la web tool http://www.screencast-o-matic.com/. Ese vídeo es "upload" por ellos mismos a su propio canal de youtube para terminar con todo ello, en su propio blog, construyendo un post dedicado a resumir y entender mejor la unidad.

Más tarde lo han enviado a una asignación por EDMODO nuestra red social.

Aquí, os dejo con cada post hecho por cada alumno.





lunes, 10 de noviembre de 2014

DISCENIR - Técnicas de estudio - Tutoría 6º

Hoy como parte de la programación anual de tutorías de 6º de Primaria del Colegio San Gregorio en Aguilar de Campo, hemos desarrollado la tutoría "Discernir como técnica de estudio".

Para ello nos hemos planteado como objetivo y a conseguir al terminar la tutoría lo siguiente:
"Discernir entre diferentes fuentes de información"


A continuación explicaré como hemos desarrollado la sesión:
  1. Hemos explicado que vamos a hacer la rutina de pensamiento VEO, PIENSO y ME PREGUNTO con el título OPINIONES.
  2. Seguidamente hemos seleccionado siete periódicos a nivel nacional:
  3. Y una noticia de actual candencia como es el tema del 9N en Cataluña.
  4. Hemos leído todos los titulares sobre esta noticia en los diferentes periódicos seleccionando de cada uno tres palabras claves de dichos titulares.
  5. Hemos rellenado la rutina de pensamiento.
  6. Realizado un debate con la rutina de pensamiento sobre la noticia y nuestro objetivo en tutoría.
  7. Y el resultado ha sido el siguiente:
  8. Por último cada alumno ha escrito una situación en su vida diaria donde tenga que discernir.


jueves, 6 de noviembre de 2014

3,2,1 Salida Micológica

Ayer disfrutamos de un gran día todos juntos y pudimos ver lo que estamos aprendiendo a través de nuestro proyecto: "I want to be a good mycologist".

Por la mañana disfrutamos con tres grandes micólogos de la Asociación "Corro de Brujas", ellos eran Javi, Adolfo y Jóse. Y nos hicieron disfrutar de un paseo por el monte donde fuimos aplicando muchas de las cosas aprendidas en el proyecto y donde descubrimos otras que nos queda por aprender. 

















Por la tarde pudimos conocer algo más de la historia de nuestra provincia y nuestros antepasados de la mano de Ana en la visita a la "Villa Romana de la Olmeda".


Y así hemos contado nuestra salida en Twitter:



Ahora llega el momento de descubrir y reflexionar sobre lo aprendido y queremos que lo hagas a través de una RUTINA DE PENSAMIENTO: 3, 2, 1 SALIDA MICOLÓGICA. La siguiente rutina la realizarás en el Me-note y después lo pasarás a este cuestionario anónimo para que nosotros podamos ver cómo ha ido todo en general.

Durante 5 minutos tendrás que pensar y escribir:
  • 3 cosas aprendidas durante la visita de ayer.
  • 2 cosas que consideras positivas de la visita de ayer.
  • 1 cosa que crees tenemos que mejorar en la salida micológica.